Werkwijze

Stap 1 kennismaking

Het kennismakingsgesprek is vrijblijvend. U kunt vragen stellen en aangeven op welk gebied u ondersteuning voor uw kind wilt.

Stap 2 intake

Remedial Teaching en Creatieve Therapie

Samen met de ouders/verzorgers en uw kind vindt een intakegesprek plaats om de problematiek in kaart te brengen. Dit gesprek heeft een informatief karakter. De hulpvraag van de ouder(s)/verzorger(s), het kind en eventueel de school wordt doorgenomen. Ook de schoolontwikkeling komt uitgebreid aan bod. In overleg wordt er contact gezocht met de school.

Bijles

Aan de hand van de door u gegeven informatie en de informatie van school wordt een handelingsplan met de doelen opgesteld. Duidelijk moet al wel zijn op welke gebied er ondersteuning is gewenst. Er wordt gevraagd met welke methode de school werkt. Het handelingsplan geeft richting aan de wijze waarop wordt gewerkt. Er wordt een periode van 10 sessies afgesproken (al naar gelang de problematiek). Er wordt huiswerk mee gegeven. Na bovengenoemde periode volgt het evaluatiegesprek waarbij de vorderingen worden besproken. Indien nodig kan de periode van bijles verlengd worden.

Stap 3 eventueel aanvullend onderzoek

Remedial Teaching

Indien nodig volgt er voor RT een pedagogisch/didactisch onderzoek (meestal op taal-, lees-, rekengebied) waarna de onderwijsbehoefte van het kind wordt geformuleerd met het bijbehorende handelingsplan.

Creatieve therapie

Voor Creatieve Therapie wordt na 2 sessies het gewenste doel op sociaal-emotioneel gebied en vervolgens het handelingsplan geformuleerd. Na wederzijds goedkeuren volgt de behandeling.

Stap 4 begeleiding/behandeling

Remedial Teaching

De RT- sessies (45 minuten) zijn wekelijks op een van tevoren afgesproken tijd. Dit kan in de praktijk of op school zijn. Tijdens de RT- sessies wordt er volgens het opgestelde handelingsplan gewerkt. Het is echter raadzaam om thuis ook te oefenen. Er wordt daarom huiswerk meegegeven. Naast de noodzakelijke herhaling en oefening met de stof krijgt u hierdoor zelf ook zicht op de wijze waarop er gewerkt wordt. Bovendien kan de door u getoonde belangstelling en betrokkenheid uw kind een extra stimulans geven. Door middel van een kort mailbericht na elke sessie, wordt u steeds van de begeleiding op de hoogte gehouden.

Creatieve therapie

De sessies (60 minuten) zijn wekelijks op een van tevoren afgesproken tijd in de praktijk. Er wordt volgens het opgestelde handelingsplan gewerkt aan de beschreven doelen. Door middel van een kort mailbericht na elke sessie, wordt u steeds van de behandeling op de hoogte gehouden.

Stap 5 evaluatie met een afsluitend gesprek.

Remedial Teaching

Aan het eind van de begeleiding vindt een evaluatiegesprek plaats. Ook zullen er, indien wenselijk, afsluitende toetsen worden afgenomen om het niveau opnieuw vast te stellen. Naar aanleiding van de uitkomsten wordt een eventueel vervolgtraject besproken. Het is mogelijk om een tussentijdse evaluatie met u te plannen. Regelmatig contact en goede afstemming tussen ouder(s) of verzorger(s), school en de remedial teacher is erg belangrijk voor de begeleiding van uw kind.

Creatieve therapie

Als de gestelde doelen behaald zijn wordt de behandeling beƫindigd. Tijdens het afsluitend gesprek wordt de behandeling geƫvalueerd en, indien nodig, adviezen gegeven.

RT De Witte Paarden | Sijsjespeergaarde 18 | 3824 BG Amersfoort | 033-2010931/06-51704344 | KvK 54520762